onsdag 7 oktober 2009

"Jag har redan en katt"


Ledsen gumman, men vi har redan en katt

"Jag kan inte ta hand om den då jag redan har en katt" är nog det mest vanliga ursäkt till att folk tycker sig inte kunna ta hand om den hemlösa katten de anmäler till oss. En hemlös stackare som enligt dom är utmärglad och eländig, och det blir ju snart kallt...

Men de kan själv inte ta in katten då de ju redan har en katt, inte heller när man upplyser de om att vi har intagningsstopp pga. att våra resurser inte klarar av att ta hand om fler än de ca 100 katter vi har inom föreningen just nu. Exklusive alla TNR katter .
Jag undrar om man skulle resonera på samma sätt om man skulle stöta på ett vilsekommet barn som förtvivlat irrar runt i ens bostadsområde. "Nä du, jag kan inte ta in dig. Jag har redan ett barn.” Ni ser väl själv hur dumt det låter?

Näst mest populärt ursäkt är "Jag har ingen plats". Som om man ska husera en elefant. Jag kan inte förstå att dessa ursäkt skulle ge tillräckligt med grund för att låta den utmärglade och eländiga katten gå kvar när inte katthemmet har möjlighet att ta emot den.

Det handlar ju inte om att man redan har en katt, barn, hund eller vad det nu är. Det handlar om att visa empati för just den hjälpbehövande levande varelse man själv stöter på. Ingen som kräver att man startar en organisation som räddar världens alla hemlösa katter, barn eller hundar. Bara lite empati för den som far illa framför ens egen dörr. Tänk om din egen katt skulle komma bort och ingen ville förbarma sig över den för att man redan har en katt.

Så länge de flesta resonerar på det viset ska man kanske inte ha några förhoppningar om att problematiken med alla hemlösa katter kommer att lösa sig. Hur många katthem det än finns.

3 kommentarer:

  1. Tragiskt är bara förnamnet på många medmänniskors handlingsförlamning... En mycket gripande bild på en nödställd kattmamma!
    Du tar upp ett riktigt viktigt ämne som alla som sysslar med djurskydd kan känna igen sig i alltför väl. Den bilden borde användas i informationssyfte, det krävs en hel del för att människor ska vakna till.
    Kram Maria-I

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! En del som läser detta får sig garantrat en tankeställare.

    SvaraRadera
  3. Hej, jag och min sambo var sugna på att hjälpa till och kanske ställa upp som fosterhem men vi har redan en katt som är snart 2 år. Hur brukar sådant gå?

    SvaraRadera